Na jaki rodzaj testu ciążowego się zdecydować?

Pierwsze objawy ciąży nie zawsze się sprawdzają i potwierdzają to, że kobieta będzie wkrótce mamą. Niestety nie zawsze mdłości czy brak okresu świadczą o spodziewaniu się dziecka. Żeby rozwiać wszelkie wątpliwości, najlepszym rozwiązaniem okazuje się test ciążowy, który szybko i skutecznie potwierdzi to, czy kobieta jest w ciąży.

W jaki sposób działa test ciążowy?

Niezależnie od tego, który test ciążowy będziemy chcieli użyć, to większość z nich działa na tej samej zasadzie. Celem testu ciążowego jest wykrycie obecności gonadotropiny kosmówkowej w moczu. Zadaniem tego hormonu jest stymulowanie ciałka żółtego do produkcji progesteronu, czyli specjalnego hormonu, którego zadaniem jest utrzymywanie ciąży.

Jakie są rodzaje testów ciążowych?

Producenci oferują różne testy ciążowe, które rozróżnia się w oparciu o technikę wykonania oraz czułość. W ten sposób kobieta może wybrać idealny produkt do swoich oczekiwań.

W aptece możemy zakupić testy ciążowe:

• kasetkowe - które wymagają zebrania moczu do pojemnika, a następnie umieszczeniu kilku kropli w specjalnym odczynniku w okienku płytki,
  • strumieniowe - posiadające uchwyt ze specjalną końcówką, który umieszcza się pod strumieniem moczu,
  • paskowe - wymagają tego, aby zebrać próbkę moczu do specjalnego pojemnika, a następnie zanurzyć w nim pasek odczynnika.

Wszystkie testy ciążowe produkowane są w ten sposób, aby były jak najwygodniejsze w użytkowaniu. Jednak największą wygodą charakteryzuje się test ciążowy strumieniowy. Nie trzeba w tym wypadku zbierać moczu do pojemnika i dopiero później wykonywać test.

Czy testy ciążowe mogą podać nieprawdziwe wyniki?

Testy ciążowe mimo tego, że wykazują bardzo wysoką czułość, to czasami mogą podać sfałszowane wyniki. Spowodowane jest to wieloma czynnikami np. takimi jak źle przeprowadzony test, zbyt wczesne jego wykonanie albo niektóre choroby.

Jeśli wynik na początku okazuje się negatywny, to warto go powtórzyć za kilka dni. Gdy kobieta jest w ciąży na teście pojawiają się dwie kreski. Jeżeli wynik się nie zmieni, a miesiączka nadal się nie pojawi, to warto wtedy wybrać się do lekarza, ponieważ może to wskazywać na różnego rodzaju choroby.

Test ciążowy może podawać fałszywie dodatni wynik, kiedy u kobiety pojawia się choroba tarczycy, nerek, torbiele na jajnikach albo cierpi na chorobę nowotworową. Największą pewność dają badania laboratoryjne z krwi. W ten sposób od razu wiemy, czy kobieta jest w ciąży, a nawet w którym tygodniu. Jednak w większości przypadków w zupełności wystarczają zwykłe testy ciążowe.