Pulsoksymetr – czym jest i kiedy warto go kupić?

Pulsoksymetr, czyli niewielkie urządzenie służące do pomiaru saturacji krwi, do niedawna wykorzystywany był przeważnie w szpitalach i gabinetach lekarskich. Pandemia COVID-19 pokazała, że z powodzeniem może być stosowany również do użytku domowego. Zaleca się go nie tylko chorym na koronawirusa, ale i wszystkim osobom cierpiącym na choroby układu oddechowego i nie tylko. Czym jest pulsoksymetr? Na jakiej zasadzie działa? Jak interpretować wyniki? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule.

Czym jest pulsoksymetr?

Pulsoksymetr (https://www.apteka-familia.pl//pulsoksymetr.html) to urządzenie medyczne, służące do bezinwazyjnego monitorowania dwóch parametrów:

-tętna, czyli częstotliwości pracy serca;

-saturacji krwi, czyli nasycenia krwi tlenem.

Właśnie ze względu na ten drugi wskaźnik to niewielkie urządzenie szybko zyskało popularność. Badania wykazały, że u części osób chorujących na COVID-19 można zauważyć alarmujący spadek saturacji. Jednocześnie nie muszą mu towarzyszyć duszności czy problemy z oddychaniem. Jeśli problem ten nie zostanie wykryty, można go nawet nie zauważyć i przyzwyczaić się do mniej wydolnego funkcjonowania organizmu. Należy jednak zaznaczyć, że znaczny spadek saturacji jest niebezpieczny dla zdrowia i może być wskazaniem do tlenoterapii.

Jak odczytywać i interpretować wyniki?

Najczęściej oferowanymi urządzeniami do użytku domowego są pulsoksymetry napalcowe. Nakłada się je na palec środkowy lub wskazujący, paznokciem do góry. Po kilku sekundach pojawia się wynik. W trakcie pomiaru konieczne jest pozostanie w bezruchu. Aby wyniki były wymierne, dłoń powinna być ciepła i sucha.

Normy

Poziom natlenienia krwi u zdrowej osoby powinien wynosić od 95% do 99%. Wyjątkiem są osoby starsze oraz cierpiące na poważne choroby układu oddechowego, u których wskaźnik ten może być nieco niższy. Spadek natlenienia poniżej 90% jest wskazaniem do niezwłocznego kontaktu z lekarzem.

Skutki obniżonej saturacji krwi

Spadek saturacji poniżej normy może doprowadzić do niebezpiecznego niedotlenienia organizmu (hipoksji). Pierwszymi objawami, które można zauważyć przy hipoksji, są m.in.:

pulsoksymetr
  • zmiana koloru paznokcia na siny;
  • zawroty głowy;
  • nudności;
  • problemy z koncentracją;
  • nieustanne zmęczenie i senność.

Nieleczona hipoksja prowadzi do nieodwracalnych zmian w funkcjonowaniu organizmu, uszkodzenia organów, a nawet śmierci.

Dla kogo przeznaczone są pulsoksymetry?

Pulsoksymetr przydatny jest nie tylko w walce z koronawirusem. Zakup pulsoksymetru powinny rozważyć zwłaszcza:

• osoby cierpiące na groźne choroby układu oddechowego (szczególnie przewlekłą obturacyjną chorobę płuc);
  • cukrzycy;
  • pacjenci z nadciśnieniem;
  • osoby z chorobami układu krążenia (niewydolność serca, choroba wieńcowa).

Regularne badanie pulsoksymetrem, tak jak ciśnieniomierzem, zalecane jest także osobom starszym, które są szczególnie narażone obniżenie poziomu saturacji.