W jaki sposób powstają haluksy i jak się ich można skutecznie pozbyć

Haluksy to choroba, która jest z pozoru niewinna i niezbyt niebezpieczna, a w przypadku nieleczenia może powodować bardzo poważne zagrożenie dla zdrowia. Jak powstają haluksy, czym się objawiają, i przede wszystkim jak można je wyleczyć, żeby nie stanowiły niebezpieczeństwa?

Czym są haluksy?

Haluksy, a bardziej swojsko koślawy paluch, to deformacja stopy, która polega na zmianie położenia palucha, a dokładniej mówiąc na jego stopniowym odchylaniu się w stronę pozostałych palców.

Efektem tego jest dalsza deformacja stopy, która polega na poszerzeniu przedstopia i powstaniu w efekcie tego płaskostopia poprzecznego.

Jakie jest źródło haluksów?

Haluksy to choroba cywilizacyjna, która główne swoje źródło ma w źle dopasowanym do stopy obuwiu. Powody ich powstawania uwarunkowane są jednak genetycznie i tylko u małego procenta osób noszących złe obuwia haluksy występują.

Często powodem są również różnego rodzaju wady wrodzone, które w wyniku wykształcenia nieprawidłowej struktury stopy, bardzo mocno predysponują do występowania haluksów.

Jak leczyć haluksy?

Niezależnie jednak od powodu powstawania haluksów, są one mniej lub bardziej dotkliwym problemem. Typowym przy ich posiadaniu jest bardzo nieznośny ból, który towarzysz właściwie przez całą dobę. Dodatkowo występować może opuchlizna i stany zapalne stawów i kości, które przerodzić się mogą w znacznie poważniejsze problemy. Prędzej czy później zapadnie decyzja, że czas na usuwanie haluksów nadszedł.

Na początkowym etapie tego problemu leczenie polega na korzystaniu ze środków farmakologicznych i specjalnych wkładek do butów, które mają za zadanie utrzymanie stopy w możliwie najbardziej naturalnej pozycji, która zahamuje powstawanie dalszej deformacji.

Gdy jednak te działania będą nieskuteczne lub stopień deformacji zbyt duży, wówczassposobem leczenia haluksów będzie zabieg operacyjny. Jest on bardzo często wybierany nawet przez pacjentów, którzy mogliby jeszcze przez kilka lat się bez niego obejść, jednak jest on na tyle bezpieczny, a przy tym skuteczny, że pozwala na szybkie uporanie się z tym problemem.