Olejek do opalania – który wybrać?

Kąpiele słoneczne mają bardzo dobry wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Po długiej zimie wystawianie się na działanie promieni słońca jest dla organizmu bardzo korzystne i bardzo potrzebne - wytwarzana jest witamina D, która wpływa na dobre samopoczucie, przeciwdziała krzywicy i osteoporozie, a także chorobom serca. Kąpiele słoneczne są polecane osobom z chorobami skóry, jak atopowe zapalenie. Promieniowanie UV łagodzi bolesne zmiany skórne występujące w tym schorzeniu, przynosi też ulgę w takich dolegliwościach jak bóle stawów, mięśni czy w łuszczycy. Promieniowanie  ultrafioletowe ma również swoją ciemną stronę - powoduje przyspieszone starzenie się skóry, uwidacznia zmarszczki, a nawet powoduje czerniaka, czyli raka skóry. Warto się opalać, ale z rozsądkiem i należy pamiętać o ochronie. Odpowiedni olejek do opalania pomaga uniknąć poparzeń słonecznych, a w konsekwencji obniża ryzyko wystąpienia nowotworu. Olejki do opalania mają różne filtry przeciwsłoneczne. W kosmetyce stosowane są filtry fizyczne (odbijające promieniowanie) i chemiczne (wnikające w skórę i pochłaniające promieniowanie). Popularnym oznaczeniem jest SPF (Sun Protection Factor), co oznacza współczynnik ochrony przeciwsłonecznej - wskazuje jak długo możemy przebywać na słońcu bez oparzenia skóry (bez filtra oparzenie następuje po 15 minutach).  Im wyższa wartość SPF, tym wyższa ochronę przeciwsłoneczną zapewnia dany preparat. Osoby o wrażliwej skórze, ze skłonnością do alergii powinny wybierać wysokie filtry - o wartości SPF 50. W przypadku dzieci wystarczą filtry o wartości SPF 30.